בלוג

למה ילדים מסגלים התנהגות מפריעה ?

לאורפניות רבות בנושא , החלטתי לכתוב לכולם את מה שאני יודעת מתוך למידה ושנים שלניסיון.

ילדיםרבים חווים תחושות של בדידות , ניכור או אפילו 'שקיפות' בתוך מעגל החברים בביתהספר , בבית או סתם עם חברים. לאט ועם הזמן ילדים מבינים שכדי לקבל תשומת לב , לההם זקוקים, או רוצים, הם צריכים לשנות את התנהגותם. רבים מגלים כי אחת הדרכיםהקצרות והיעילות לקבל תשומת לב היא יצירת בעיות התנהגות, זאת לאחר התנהגות 'רגילה'שלא הולידה יחס מספיק לטעמם.

כולנורוצים להשתייך , להרגיש בעלי ערך, שאנו חשובים. לאורך כל תקופת הגדילה אנו בוניםדימוי עצמי , אשר נבנה בעזרת התגובה של הסביבה הקרובה לילד, כמו מראה , כך הילדלומד על עצמו כמה אני: חשוב? אחראי? בוגר? או אולי:  חצוף? מטריד? וכו'

כאשרילד לומד על עצמו דברים שליליים, הוא יחשוב יצירתי לעורר תשומת לב  בדרך הזו. פתולוגיה של התנהלות כזו יכולה להגיעלמצבי נקם או תחושות קשות של ייאוש.  בשלבהמוקדם יותר הילד 'רק' מפריע.

כשילד  מבסס את מקומו דרך פעילות חיובית מועילה , הואמקבל פידבק חיובי ומתוגמל בתחושת שייכות וערך עצמי חיובי. הבעיה מתעוררת כשהילדאינו מצליח למשוך תשומת לב חיובית מהסביבה אז הוא מחפש, ובד'כ הוא מוצא , דרכים שליליות למשיכת תשומת לב, אשר יבואולידי ביטוי בהפרעות, הטרדות, והצקות, פגיעה באחר או/ו ברכוש , בקיצור כל דברשימשוך תשומת לב שלילית כלפיו, כאשר ילד פוגע בילד אחר, או יצחק על ילד אחר, או ילדהשתציק לאחיה בדיוק כשההורים לידה, אלו ילדים ש'גרפו ' אפס תשומת לב והרגישו ' בלתינראים' , הרווח  שנוצר מעצם היותם מרכזהעניינים,   והיכולת כתוצאה מהתנהגות זו  לקבל זמן 'מסך' מההורים והמורים שפתאום רואיםאותם.

הרווחבהתנהגות שלילית אינה באה מתוך מודעות. בהתחלה ,כבר בגיל קטן  , הילדים לא יכולים להסביר מדוע , אך משיכתתשומת הלב  חשובה להם  לכן המשוואה היא: כעס ועונש כלפי= יחס ויחסמשמעותו – אני חשוב מספיק.

כדילשנות דפוס התנהגות שלילית , צריך להבין שיש חשיבות מכרעת לתגובה שלנו. מערכתהיחסים שנבנית בין הסמכות והילד יכולה להפוך את השלילי לחיובי או להסלים את המצב.

התרופהלמצב-  מה שבטוח לא מענישים ילדים כאלה, הכי קל והכילא יעיל., לזה התכוון הילד , עונש יועיל ליום אחד אולי , אבל כשירצה הילד להרגיששייך שוב יתנהל באופן שלילי.

מהשחשוב מצדנו היא ההבנה שצריך עבודה מצדנו ( קרי הורים ומחנכים) לא יתכן שתדרשומהילד לשלוט בעצמו ולהתנהל במודעות ואתם לא תהוו דוגמא לכך.

לכן:

1.      מהירותתגובה- זמןלחשוב , להגיד שההתנהגות אינה מקובלת עליכם ושאתם רוצים לחשוב מה לעשות. זה הזמןשלכם לחשוב מדוע הילד בחר בהתנהגות הזו? למה הוא זקוק? מה גורם לו לבקש תשומת לבבצורה מעוותת?   הנחת היסוד – שהילד למדמאז הגן שדרך הפעולה הזו הוא מגיע למטרות . מכן שינוי דפוס הפעולה שלכם באיפוק ,ילמד את הילד שיש חשיבה ויש גם איפוק, וככה נראה איפוק!

2.      שינויתפיסה-הילדלמד איך להשיג דברים בדרך מעוותת פה מגיע החיטוט שלנו אחרי דברים חיוביים , ואפילומינוריים כדי להעצים חוויות חיוביות, תחפשו מה טוב בו? במה הוא זוהר? , הילד בדרךהזו יבין ששווה לו להתנהל בצורה חיובית, כי הוא מקבל תשומת לב  דרך החיובי.. דווקא על הנקודות השליליות אלתעירו.

אם תראו פעם שלט או כיתוב : איתי ( או כל  שם אחר) המלך, תבינו שזה הילדים שהיו אצלי, העצמת הערך העצמי  ומתוך זה בנייה ועיצוב אישיות( אמתי לגמרי)

3.      הפרדת העושהמהמעשה-הילדעצמו לא מעצבן, המעשה מעצבן, כשילד מעליב , אני מעירה באופן כללי על המעשה שלאיעשה בצהרון ולא לילד עצמו.

4.      לחנךלהורות- תפקידההורים, אינו כיבוי שריפות, החינוך  הואהדבר הבסיסי- להורות לילד את הדרך  כדישיוכלו להתנהל נכון בחיים. אתם אמורים להוביל את הילד ולא הוא אתכם.

שבו עם ילדכם בעיקר כדי להקשיב ולהבין מה מניעאותו, אל תעשו זאת בתוך המשבר , חכו שהרוחות יירגעו. שאלו את הילד: איך הוא רוצהשיראו  אותו? האם נעים להיות במחיצת ילדכזה? איך התנהגות כזו תשפיע על יחסו בעתיד?( כמובן שהשיח תלוי גיל). אתם כהוריםתוכלו לתת לו כלים  שיעזרו לו להתקדם בדרךשהוא בוחר ואיך להיות האדם שהוא רוצה להיות.

לסיכום:

אין קיצורי דרך

עבודה סיזיפית וללא הנחות

התגמול רק בעתיד

זוהי העבודה הכי קשה שתעבדו בה בחיים אך הכימתגמלת .

ההשקעה הכי משתלמת היא בילדים שלכם וביחסים איתם, טיב היחסים בעתיד הם העבודה של ההווה.

 

באהבה רבה

אוסי

מעוניינים להירשם אלינו?

שילחו לנו בקשה להירשם ואנחנו נחזור אליכם !

Anything we need to know
הבקשה נשלחה בהצלחה !
אנחנו נחזור אלייך במוקדם או במאוחר יותר !
Oops! Something went wrong while submitting the request...

חפשו אותנו בפייסבוק :

גן וגם להורים שרוצים לתת יותר

התקשרו
אלינו :

אוסי :
0528665008

כתובתנו :

ז'בוטינסקי 40 |
הוד השרון

תודות למעצבי האתר שלנו

עמית פוס

מעצב ראשי | עורך וידאו ומדיה

בן 17 , עובד בתחום של עריכת וידאו וסאונד כבר מלמעלה מ -7 שנים, מתחמה גם בעיצוב גרפי וביצירת אתרים.
בוגר הצהרון ואחראי גם על מסלול הפקת הסרטים בצהרון

לפרטים וליצירת קשר
0543970152

ליאור שבל

מעצבת  | אחראית אתר באנגלית

בת 15, מדריכה ובוגרת הצהרון ובגן, שפת אם אנגלית. לומדת בכיתת נחשון מסלול שש שנתי (מנהיגות ומצוינות). מדריכה בפועל ומפעילת מסלול אנגלית בגן ובצהרון.

לפרטים וליצירת קשר
0528828756